Komunikací k úspěchu

24. března 2014 v 0:24 | Tiep Nguyen Huu |  Návody & recenze
Existují 4 způsoby, kritéria podle nichž jsme ostatními hodnoceni: co děláme, jak vypadáme, co říkáme a jak to říkáme. V dnešní době rozhoduje zejména komunikace čili to co říkáme a jak to říkáme o našem úspěchu/neúspěchu. Známé světové osobnosti jsou velkými právě proto, že dokáží komunikovat s lidmi.



Dovednost efektivně komunikovat nebývá vždy vrozená, nicméně si ji každý dokáže osvojit. Jde jen o odhodlání a pevné vůli. Stačí zlepšit vaši schopnost komunikace a dokážete mnohem lépe prezentovat vaše nápady, myšlenky nejen svým nadřízeným, kolegům, zákazníkům, přátelům ale i rodinným příslušníkům.

Všichni musejí být schopni vyjádřit své názory jasně, srozumitelně a hlavně přesvědčivě. Když se ocitnete v nečekané situaci chce to odvahu, sebedůvěru, schopnost rychle uspořádat myšlenky a vyjádřit je logickým a přesvědčivým způsobem.

Komunikace bývá zpravidla obousměrná. Mluvčí se snaží, aby jeho myšlenky a nápady byly druhou stranou přijaty a většinou i vyžaduje zpětnou vazbu a také ji musí opravdu dostat. Abyste něčeho takového dosáhli, je potřeba, aby ten, kdo myšlenky vyslal, kladl otázky a pozoroval svého partnera. Pokud dojde k nedorozumění, musí se hned odstranit a přesvědčit se zda došlo k porozumění.

Měli byste znát posluchače. Většinou zapomínáme (nejsem vyjímkou), že základem kvalitní komunikace je porozumění. Muste tedy volit slova, jímž budou posluchači snadno rozumět. Takže pokud jsou technicky založení lze použít technické termíny. A také naopak, budete-li mluvit o odborné tématice s lidmi, kteří nemají technické zázemí, nelze používat technický či odborný jazyk. Posluchač musí rozumět vaší slovní zásobě, aby mu neunikl smysl.

Dalším bodem úspěšné komunikace je mluvit (myslím teď tón hlasu, výška, barva hlasu) jasně, srozumitelně, nemluvit monotónně a normální rychlostí - ne moc pomalu (člověk se unudí k smrti) a ne moc rychle (člověk nestačí zpracovat informace). Také je velice těžké naslouchat mumlajícímu a nesrozumitelný přízvuk bychom se taky měli snažit odstranit.

Nesmíte ani opomenout nonverbální komunikaci. Studie potvrdily, že pouze 7% informací byly přenášeny slovně, 38% informací získala druhá osoba prostřednictvím hlasu - tón, přestávky, důraz na slova atd. a neuvěřitelných 55% informací bylo sdíleno prostřednictvím vizuálních signálů "řečí těla". Velice často si ani neuvědomujeme do jaké míry naše neverbální komunikace ovlivňuje vnímání ostatních lidí, ale o tom až někdy jindy.


Jak na komunikaci?
Poznejte toho, s kým jednáte - poznat co si k druhé straně můžete a nemůžete dovolit
Zaujměte - vhodný, výstižný pozdrav, druhou šanci udělat první dojem nedostanete
Jasně a stručně komunikujte - ptejte se a odpovídejte krátce, jednoznačně a srozumitelně
Naslouchejte pozorně - projevujte upřímný zájem o druhé
Nevytvářejte si domněnky - musíte znát názor i protistrany
Ptejte se - pokládejte otevřené otázky, největší chyba je otázka "Rozuměl jste tomu?" - málo lidí přizná, že ne
Slova jsou jako náboj do zbraně - slovo je mocný nástroj, většinou když něco řekneme, už nejde vzít zpátky, co je pro nás neškodné může být pro někoho velice agresivní, pokoušejte se neubližovat slovem ani sobě ani ostatním (v tomhle jsem ještě úplně na začátku)
Konflikty řešit až po odeznění emocí - také velice těžká záležitost, jsem cholerik a většinou při návalu emocí říkám věci, které nemyslím vážně a pak toho lituju


Řešení konfliktu s různými typy lidi:
Nakopávač štěňátek - útočí na všechny bez příčiny - řešení: ignorovat, nastavit druhou tvář nebo ať si pokračuje bez vás
Vybuchující sopka - vaše slova jsou poslední kapka a oni vybuchnou - řešení: říci mu, že Vám připadá, že ho někdo vytočil už před Vámi a jestli mu můžete pomoct
Kakabus - místo, aby měl radost z vašeho úspěchu, bude se Vám snažit podkopat úspěch - řešení: upozornit, že se na rozdíl od něj dokážete z věcí i radovat a nevidíte ve všem negativa a ještě mu navrhnout z čeho by se mohl radovat on sám
Kanibal - vysype na Vás všechny jeho starosti - řešení: říci mu, že věříte že to to zvládne a ukončit konverzaci
Mozkomor - těší ho kazit ostatním náladu a dělá to naschvál - řešení: nedovolit mu to potěšení z vašeho vytočení a zůstat vklidu

Příjemný zbytek noci, hlasujte v anketě, díky. .)

 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Aiko ^_^ Aiko ^_^ | Web | 25. března 2014 v 12:12 | Reagovat

Ta řešení ne vždy fungují. XD Znám to z práce, kde kdybych použila na některé lidi to, co tu píšeš, tak akorát "jednu koupím". >.< I když kdoví - třeba jsou v čechách lidi mírnější než tady na moravě. XD
Jinak s tím ostatním souhlasím, dobře jsi to napsal. :)

2 Tiep Tiep | 25. března 2014 v 20:21 | Reagovat

Samozřejmě tohle je trochu s nadsázkou :D Kolem Prahy žijí lidé vcelku inteligentní, vědí, že za újmu na zdraví jim hrozí žaloba na krku. :D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama